Historia

Fragment pracy inżynierskiej. Autor Paulina Bzdek

 Historia firmy sięga jeszcze lat 80-tych. Początki działalności firmy Usługi Transportowe Mariusz Bzdek datuje się na rok 1985. Wówczas powstało przedsiębiorstwo transportowe świadczące usługi w zakresie przewozu towarów w ruchu krajowym. Pierwsza siedziba przedsiębiorstwa mieściła się w rodzinnym domu właściciela na ul. Grunwaldzkiej w Połczynie – Zdroju, dziś znajduję się na ul. B. Chrobrego w prywatnym mieszkaniu właściciela.

Początkowo działalność zarejestrowana była jako firma wykonująca usługi transportowe tylko na rzecz Powszechnej Spółdzielni Spożywców SPOŁEM w Połczynie – Zdroju, jako wywóz pustych szklanych opakowań ze skupu butelek do, nieistniejących już, octowni i winiarni w Świdwinie (22 km od Połczyna- Zdroju) i do Polmos Szczecin (146 km). Działalność została ograniczona tylko do wykonywania takich transportów z powodu wprowadzenia w roku założenia firmy konieczności ukończenia kursu dla przedsiębiorców, który nie pozwalał na wykonywanie innych usług bez umowy z innymi firmami. Organizacja dysponowała w tamtym czasie jednym środkiem transportu, przerobionym własnoręcznie z autobusu marki Jelcz RTO 706 (potocznie zwanego „ogórkiem”) na samochód ciężarowy przez właściciela firmy, którym pozostaje od założenia Mariusz Bzdek.


Ukończenie kursu w lutym 1986 roku w ZDZ (Zakład Doskonalenia Zawodowego
w Koszalinie) pozwoliło na zarejestrowanie własnej działalności w Zrzeszeniu Transportu, jako przedsiębiorstwo o narzuconej prawnie nazwie Usługi Transportowe Mariusz Bzdek z numerem 7. Aktualnie jest to równoznaczne z dokonaniem Wpisu do Ewidencji Działalności Gospodarczej i na dzień dzisiejszy przedsiębiorstwo dalej figuruje pod tym samym numerem.

Proces deregulacji polskiego transportu samochodowego wyprzedził reformę gospodarczą w Polsce. Ustawa z 23 grudnia 1988 roku o prowadzeniu działalności gospodarczej zliberalizowała dostęp przewoźników do rynku transportowego. Od wprowadzenia ustawy polski przewoźnik mógł zajmować się transportem krajowym lub międzynarodowym bez posiadania koncesji, jedynie musiał zgłosić działalność do ewidencji. Ceny na usługi transportowe, które były nałożone ustawowo na każdego przedsiębiorcę zajmującego się transportem, zostały zniesione jesienią 1989 r.

Lata przed transformacją gospodarczą, czyli do 1989 rokiem, uniemożliwiały swobodny rozwój ze względu na następujące trudności:

  • brak możliwości zatrudnienia innych kierowców, więc właściciel musiał wykonywać osobiście usługi,
  • świadczenie usług dla państwowych przedsiębiorstw było utrudnione z powodu centralizacji gospodarki, a rozszerzenie działalności wiązało się z dużym kosztem (50% wartości licencji) oraz zgodą firm państwowych np. STW, PTHW, PKS, które często utrudniały wejście na rynek nowym firmom,
  • konieczność uzyskania zezwolenia na jednorazowe wyjazdy poza województwo, które były wydawane przez Wydział Komunikacji w Urzędzie Miasta,
  • brak możliwości wykonywania transportu dla firm państwowych, jedynie dla prywatnych osób np. budownictwo jednorodzinne i Spółdzielni Rzemieślniczej, która zrzeszała prywatne firmy.

Warunki gospodarcze panujące w Polsce do 1989 roku, nie pozwalały na dynamiczny rozwój firmy, jednak ambitne działania modernizacyjne w zakresie ulepszania posiadanego taboru, pozwalały na wzmacnianie pozycji rynkowej firmy. W roku 1990 został dokupiony, w drodze przetargu, nowy samochód ciężarowy marki Kamaz od Uzdrowiska Połczyn-Zdrój.

Transformacja gospodarcza zaowocowała większym dostępem do rynku transportowego dla prywatnych przedsiębiorców. Zmniejszyły się trudności, m. in. możliwość wykonywania usług na rzecz innych firm, a licencja została zastąpiona przez wpis do EDG, co spowodowało otwarcie rynku transportowego dla wszystkich, również zniesiono zezwolenia na wyjazd za województwo macierzyste i ościenne co umożliwiło dalszy transport. Pozwoliło to na podpisanie umowy ze Spółdzielnią Opakowań Drukowanych „WEGA” w Połczynie – Zdroju, która ówcześnie była wiodącym producentem opakowań drukowanych i zabezpieczała opakowania np. dla producentów takich jak Pollena Stargard Szczeciński, Bydgoszcz, Wrocław (proszki), POSTI Gdynia, Kałuszyn, Gniezno, Chorzów (herbata), Wedel Warszawa (słodycze), Jutrzenka Bydgoszcz (słodycze) i inne zakłady oraz zaopatrzenie tektury i kartonu z Celuloza Świecie i Zakładów Celulozowo-Papierniczych w Kwidzynie. Otwarcie rynku umożliwiło stopniowe rozwijanie się przedsiębiorstwa Usługi Transportowe Mariusz Bzdek, co przyczyniło się do zakupu kolejnego pojazdu marki Kamaz i przyczep do posiadanego taboru.

Około 1992 roku przedsiębiorca zatrudnił dwóch kierowców oraz wymienił stary tabor na dwa ciągniki siodłowe marki Jelcz 417 i 620 wraz z naczepami. W latach 1992-1997 załoga składająca się z trzech kierowców, w tym właściciela, zajmowała się transportem dla Spółdzielni „WEGA” oraz GS Samopomoc Chłopska (woda mineralna „Perła), dzisiejszej firmy „Gniewko Kluczewo” zajmującej się produkcją krówek oraz wody dla Zakładów Police w sezonie letnim. Lata 90., w sezonie owocowym (letnim), skupiały się na transporcie świeżych owoców dla firmy „Pomerania FruchtDziwogóra”
k. Połczyna Zdroju.

W 1997 roku został zakupiony kolejny pojazd marki Iveco, w 1999 roku wraz z kolejnym stworzeniem nowego stanowiska pracy został zakupiony kolejny pojazd marki Iveco oraz wywrotka Jelcz 640, a także Star 244, na potrzeby budowy zbiornika retencyjnego znajdującego się na terenie Parku Zdrojowego w Połczynie-Zdroju, wykonywanego przez firmę EKO Wodrol Sp. z o.o. w Koszalinie. Wraz z rozpoczęciem wykonywania transportu na placu budowy zapoczątkowano trwającą do dziś współpracę z firmą „Prima Sp. z o.o.” (dziś „Agri Plus Sp. z o.o.) zajmującą się hodowlą trzody chlewnej, dla której wykonywano transport zbóż i komponentów do pasz. Pozyskiwanie innych kontrahentów zaowocowało przekształceniami w rodzaju wykonywanego transportu na rzecz przewozu zbóż i materiałów sypkich.

Otwarcie granic i integracja Polski z Unią Europejską ułatwiły zdobycie licencji na transport międzynarodowy. W roku 2007 przedsiębiorstwo Mariusza Bzdek weszło na rynek międzynarodowy dzięki uzyskaniu Licencji Unijnej w Biurze Obsługi Transportu Międzynarodowego znajdującego się w Warszawie. Od czasu ekspansji na rynek międzynarodowy przedsiębiorstwo pozyskuje stale nowych kontrahentów i polepsza jakość swoich usług zyskując renomę.

Kolejne zakupy ciągników oraz specjalistycznych naczep wywrotek, w 2007 roku nowy skład MAN 18 440 z naczepą Kogel, w kolejnych latach nowa naczepa Intercars,
w 2008 nowy ciągnik MAN 18 440, przyspieszyły rozwój oraz doprowadziły do udoskonalenia wykonywanych usług i zwiększyły ich różnorodność.

Na dzień dzisiejszy przedsiębiorstwo Usługi Transportowe Mariusz Bzdek posiada siedem pełnych składów ciągnik siodłowy wraz z naczepą wywrotka, dwie naczepy plandeki firmy Kogel oraz jedną chłodnię Wielton. Firma nadal współpracuje ze stałym kontrahentem Agri Plus Sp. z o.o., gdzie zabezpiecza dostawy śruty sojowej z Elewatorów Snop lub Ewa w Szczecinie dla mieszalni Szamotuły w ilościach ok. 2 tysięcy ton na miesiąc, ok. 600-800 ton pszenmixu w relacji Wrocław – Szamotuły oraz makuchu rzepakowego (ok. 1 tysiąc ton) na trasie Żórawina – Szamotuły oraz innych zbóż w ramach potrzeb usługobiorcy oraz innych firm jak Thegra, Glencore, Duet, Toepfer i Louis Dreyfus. Przedsiębiorstwo również świadczy usługi dla przedsiębiorstwa produkcyjnego Homanit w Karlinie, transportując ich wyroby, czyli płyty z ukierunkowaniem do Włoch. Firma również świadczy ogólnodostępne usługi w zakresie transportu.

Firma dokonuje zakupów nowoczesnego i ekologicznego taboru (klasa Euro IV). Inwestycje w nowoczesny tabor, ulepszanie procesów organizacyjnych i logistycznych, nieustannie podnoszą jakość usług oferowanych przez firmę. Bezpieczeństwo przewozu, niezawodność i czystość były od zawsze nadrzędnymi wartościami firmy. Konsekwentne przestrzeganie wszelkich wymogów prawno-sanitarnych oraz surowych wymagań stawianych przez klientów spowodowało, że przedsiębiorstwo obdarzyło zaufaniem wiele firm, dla których najważniejsza jest jakość i pewność przewozu.

Firma zatrudnia kierowców legitymujących się wieloletnim stażem w przewozach krajowych i międzynarodowych. Kierowcy podlegają kwartalnym ocenom i szkoleniom podnoszących ich kwalifikacje. Wspólnie z klientami, nieustannie kontrolowany jest poziom wiedzy i profesjonalizmu personelu.

Na dzień dzisiejszy przedsiębiorstwo stara się o uzyskanie certyfikaty GMP B4. „Standard B4.1 określa minimalne wymagania, jakie muszą być spełnione przez organizacje działające na rynku paszowym, które zajmują się:

  • transportem pasz i materiałów paszowych,
  • lub organizują transport drogowy pasz i materiałów paszowych.

Głównym celem wprowadzenia standardu B4.1 w firmie transportowej jest:

  • uzyskanie zgodności funkcjonowania takiej firmy z przepisami prawa paszowego, bezpieczeństwa żywności i środowiska naturalnego,
  • spełnianie wymagań zainteresowanych stron zlecających transport drogowy,
  • zapewnienie, że transport drogowy nie prowadzi do jakiegokolwiek wpływu na jakość i bezpieczeństwo przewożonych nim pasz.”[1]

Usługi Transportowe Mariusz Bzdek są mikroprzedsiębiorstwem zarządzanym jednoosobowo przez właściciela, co wiąże się z mocnymi oraz słabymi stronami. Przedsiębiorstwo na dzień dzisiejszy zatrudnia 9 osób, którymi zarządza właściciel.




[1]http://www.gmpplus.pl/B4-1-Transport-drogowy-material%C3%B3w-paszowych-i-pasz.php